przejście do treści strony

AktualnościRSS

Szczecin na podium!

opublikowano: 18.04.2017 10:28 · zmodyfikowano: 18.04.2017 20:43 · wiadomość archiwalna

Szczecin zajął trzecie miejsce wśród 10 największych miast w Polsce. Wysiłki ZDiTM nad poprawą jakości transportu zostały docenione. W kategorii „Łatwe dojazdy” stanęliśmy na podium! Ankiety przeprowadzone były w zeszłym roku wśród 140 tysięcy respondentów.

Zeszły rok był pełen zmian i ulepszeń, które zauważyli i docenili pasażerowie komunikacji miejskiej w Szczecinie. Dzięki dobrej komunikacji i poprawiającej się infrastrukturze drogowej poprawia się sytuacja na naszych jezdniach, a to wpływa pozytywnie na transport publiczny i indywidualny. Oczywiście dużo pracy jeszcze przed nami i nie spoczywamy na laurach, ale ranking pokazuje, że szczecinianie i turyści pozytywnie odbierają nasze miasto w kwestii dojazdów. 

Pod lupę wzięto zarówno 10 największych miast Polski (Warszawę, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice), duże miasta (od 50 tys. do 300 tys. mieszkańców z wyłączeniem 10 największych), małe miasta poniżej 50 tys. mieszkańców oraz wsie. Ankietowanych poproszono o ustosunkowanie się do stwierdzenia: „Z mojego miejsca zamieszkania łatwo dostać się do pracy i szkoły” i poproszono ich, aby ocenili tę wypowiedź w skali od 1 do 7, gdzie 1 oznaczało „zupełnie się nie zgadzam”, a 7 „w pełni się zgadzam”.

Ranking prezentuje się następująco:

  1. Katowice — 5,96,
  2. Warszawa — 5,88,
  3. Szczecin — 5,86,
  4. Poznań — 5,81,
  5. Gdańsk — 5,81,
  6. Bydgoszcz — 5,77,
  7. Kraków — 5,74,
  8. Łódź — 5,73,
  9. Lublin — 5,71,
  10. Wrocław — 5,64.

Miasto to żywy organizm, zawsze będzie co zmienić, ulepszyć. Wsłuchujemy się jednak w oczekiwania mieszkańców i usprawniamy poruszanie się po Szczecinie.

Za co nas doceniono?

Ponad 1300 przystanków, 76 linii autobusowych, 12 tramwajowych, zmiany na przystankach, dodatkowe linie, udogodnienia dla pasażerów. Rok 2016 był pełen nowości dla mieszkańców naszego miasta. Wiele z nich było właśnie na wiosek podróżujących komunikacją miejską — to tajemnica rosnącego zadowolenia z transportu publicznego w Szczecinie.

W ograniczonej przestrzeni miasta ciężko jest wygospodarować więcej miejsca. Samochodów i kierowców z roku na rok przybywa, więc siłą rzeczy w godzinach szczytu komunikacyjnego na jedniach robią się zatory, dlatego główną polityką dużych miast jest komunikacja zbiorowa.

W Szczecinie poprawia się infrastruktura związana z komunikacją miejską. Poza inwestycjami w tabor i systemy ułatwiające poruszanie się transportem zbiorowym pojawiają się priorytety dla autobusów i tramwajów. Buspasy, różne rodzaje przystanków, śluza dla tramwajów, PAT-y — to są sposoby na zmniejszenie opóźnień w komunikacji miejskiej w naszym mieście, a w perspektywie czasu chcemy wprowadzić ich jeszcze więcej.

Aby poprawić komfort podróżnych metamorfozę przeszły niektóre przystanki. W około 100 wybranych miejscach zniknęły słupy, do których przytwierdzone były kosze i rozkłady jazdy. Wszystkie informacje dla pasażerów pojawiły się w eleganckich gablotach na wiatach. Kosze natomiast zostały zamontowane obok. Dzięki temu więcej miejsca zrobiło się dla osób oczekujących na transport, wygodniejsze jest także wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Z roku na rok rośnie także liczba wiat na przystankach.

Nowością są także przystanki autobusowo-tramwajowe oraz dodatkowe buspasy, które dają priorytet komunikacji miejskiej. Na wniosek i prośbę pasażerów uruchamiamy dodatkowe przystanki i tworzymy nowe skomunikowania.

W zeszłym pojawiły się także dodatkowe opcje zakupu biletów komunikacji miejskiej. W aplikacji mobilnej SkyCash uruchomiona została sprzedaż wszystkich biletów okresowych z wyjątkiem tych z ulgą rodzinną, które są dostępne tylko na kartach SKA.

Są także inne rozwiązania pozwalające pasażerom przygotować się do podróży. Poza aplikacją SkyCash jest także moBilet, w planach mamy wprowadzenie kolejnych rozwiązań. Dodatkowo bilet można zakupić także w 400 punktach — kioskach, Żabkach itd., w kasach biletowych i infokioskach — biletomatach stacjonarnych. W tej chwili na terenie gminy działa 35 automatów pozwalających na zakupu biletów w różnej formie. Umiejscowione są w najważniejszych punktach w mieście, przy szpitalach czy węzłach przesiadkowych. Są także biletomaty w komunikacji miejskiej, będące częścią projektu „Poprawa funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracji Szczecińskiej poprzez zastosowanie systemów telematycznych”, w ramach którego w 2015 roku zamontowano łącznie prawie 8000 różnego rodzaju urządzeń.

Nowości i udogodnienia pojawiły się także na odświeżonej stronie internetowej ZDiTM. Na www.zditm.szczecin.pl udostępniona została mapa pokazująca zarejestrowane w systemie pojazdy, w czasie rzeczywistym.

Wystarczy wejść na stronę ZDiTM i w zakładce dla pasażera znaleźć mapę przystanków i pojazdów. Można na niej podejrzeć, czy autobus, którym chcemy jechać jest na czas i w jakim miejscu się znajduje. Znalezienie na mapie wszystkich ulic i przystanków komunikacji miejskiej także nie jest już problemem. Na każdym z wirtualnych przystanków pokazuje się informacja o liniach zatrzymujących się na nim i rozkładowy czas 5 następnych pojazdów.

Przydatną rzeczą na stronie jest także mapa pokazująca ruch na drodze. Można dzięki niej zobaczyć obraz z kamery na moście Długim oraz dowiedzieć się jakie komunikaty umieszczone są na tablicach Systemu Zarządzania Ruchem — pomoże to ominąć ewentualne korki.

W ramach systemu powstała sieć ulicznych kamer, tablice z informacjami dla kierowców i internetowy portal dla użytkowników dróg. Pięć ekranów diodowych stanęło w newralgicznych miejscach wjazdowych i wyjazdowych z miasta.

Nowością roku 2016 był także Transport na żądanie, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem pasażerów. Jest to innowacyjna forma wsparcia regularnej komunikacji miejskiej, w naszym mieście działa od maja. Mieszkańcy peryferyjnych, górzystych partii Podjuch uzyskali dostęp do linii autobusowych — pętli „Podjuchy”. Pasażerowie po skontaktowaniu się z naszym dyspozytorem zamawiają na konkretną godzinę autobus, który później dowozi ich na pętlę lub na wybrany przystanek. Pojazd zabiera jednorazowo 20 osób, a o godzinie planowanej podróży decyduje pierwsze zgłoszenie. Czas i trasa przejazdu jest różna, ponieważ godzina i start pierwszego kursu może być każdego dnia inny. Celem jest zebranie i dowiezienie zainteresowanych pasażerów w miejsce dogodnej przesiadki na autobusy komunikacji miejskiej — pętlę „Podjuchy” lub do domów z pętli właśnie, w 15 min. W ramach Transportu na żądanie przygotowane są 3 autobusy, kursują jednocześnie 2. Do dyspozycji mieszkańców są przez 10 godzin na dobę w dni powszednie.

W 2016 roku wyremontowano w ramach bieżącego utrzymania prawie 240 tysięcy metrów kwadratowych dróg i chodników. Jest to powierzchnia zbliżona do 33 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przeznaczył tylko na ten cel blisko 20 milionów złotych. Nawierzchnia zmieniła się na 30 różnych ulicach. To jednak nie wszystkie zadania drogowe. Większe inwestycje prowadzone były w 8 innych miejscach.

Więcej o projekcie i rankingu na stronie www.siezyje.otodom.pl.

przewiń do góry