×

Powiadomienia web push umożliwiają przesyłanie na Twoje urządzenie informacji o nowościach na stronie internetowej ZDiTM natychmiast po ich opublikowaniu. Na urządzeniach mobilnych (smartfon, tablet) powiadomienia wyświetlane są niezależnie od uruchomionych aplikacji, natomiast na komputerach stacjonarnych do ich wyświetlenia zazwyczaj wymagana jest włączona przeglądarka internetowa.

Powiadomienia możesz włączyć i wyłączyć w każdym czasie.

Pamiętaj, że powiadomienia musisz włączyć oddzielnie na każdym urządzeniu, na którym chcesz je otrzymywać.

Wybierz interesujące Cię tematy:



×

PL — język polski
EN — English language
DE — deutsche Sprache
UK — українська мова

AktualnościRSS

Uczyli o pierwszej pomocy w komunikacji miejskiej

opublikowano: 10.01.2019 12:29 · zmodyfikowano: 10.01.2019 12:37 · wiadomość archiwalna

Zdolną młodzież trzeba wspierać! Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego włączył się w akcję „Nawet dziecko to potrafi”, dzięki czemu przygotowany przez szczecińskich uczniów przekaz dotyczący pierwszej pomocy dotarł do tysięcy osób. Czas na podsumowanie kampanii społecznej w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii.

Pod koniec roku 2018 na przystankach autobusowych i tramwajowych oraz w komunikacji miejskiej pojawiły się plakaty dotyczące pierwszej pomocy przygotowane przez zdolnych uczniów — Stanisława Kabatę, Michała Dąbrowskiego, Kacpra Borkowskiego i Mikołaja Mazura. W ramach ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii przygotowali oni kampanię społeczną „Nawet dziecko to potrafi”. Dzięki dofinansowaniu z Urzędu Miasta Szczecin powstało 10 grafik edukacyjno-informacyjnych, które zostały wydrukowane w nakładzie ponad 4 tysięcy sztuk.

Kampania „Nawet dziecko to potrafi” zwraca uwagę na społeczny problem, jakim jest niewielka ilość sytuacji, w których świadkowie wypadków podejmują się pierwszej pomocy (PP). Statystyki Komendy Głównej Policji podają, że w całym 2016 roku doszło w Polsce do 33,6 tys. wypadków drogowych. Tylko w 15 na 100 przypadków poszkodowanym udzielona została PP. Na ten stan wpływa powszechny strach przed jej udzielaniem i niewiedza.

Uczniowie zaproponowali i wypromowali rozwiązanie, jakim jest pogłębianie wiedzy i umiejętności z zakresu udzielenia pierwszej pomocy. Jak twierdzi zdolna młodzież, to właśnie brak styczności z PP wpływa bardzo negatywnie na wskazane statystyki. W ramach kampanii powstała seria 10 grafik edukacyjnych, z których część zawisła w formie plakatów w przestrzeni publicznej (przystanki ZDiTM, autobusy SPA Klonowica, autobusy SPA Dąbie, Tramwaje Szczecińskie, szkoły podstawowe, licea, przedszkola, sklepy Społem, kilka szkół w województwie mazowieckim, szkoły i centrum kultury w Karlinie), uświadamiając o wadze udzielania pierwszej pomocy.

Cały zestaw grafik utworzył pakiet tablic edukacyjnych wspomagających szkolenia młodzieży harcerskiej, która w myśl hasła przewodniego kampanii uczy się udzielania pierwszej pomocy.

Skoro młodzież może, to i my powinniśmy!

Jak informują Stanisław Kabata, Michał Dąbrowski, Kacper Borkowski i Mikołaj Mazur projekt powstał i został zrealizowany w ciągu pół roku. Początkowym etapem był proces ubiegania się o dotację z Urzędu Miasta Szczecin, w tym czasie udało się również porozumieć w sprawie współpracy z Zarządem Dróg i Transportu miejskiego i innymi podmiotami. Następnie ponad miesiąc poświęcili na stworzenie grafik i wydruk.

W czasie, gdy pierwsze plakaty trafiały do komunikacji, licealiści starali się uzyskać kolejnych partnerów i patronów kampanii (Kuratorium Oświaty w Szczecinie, TVP Szczecin, Społem). Nawiązali również współpracę z Żeglugą Szczecińską w ramach Szczecińskiego Jarmarku Bożonarodzeniowego, gdzie w trakcie dwóch dni udało się przeszkolić z pierwszej pomocy ponad 250 osób.

Według wyliczeń licealistów, dzięki ich uporowi i pomysłom przekaz trafił do prawie 100 tys. osób!

Cała kampania powstawała w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii, która skupia młodzieżowe projekty społeczne. Dzięki platformie Zwolnionych, chłopcy mieli dostęp do merytorycznych porad i kursu, który pomagał im w procesie tworzenia i przeprowadzania projektu. 

Projekt realizowany w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii

Sponsor: Urząd Miasta Szczecin

Główni partnerzy: Fundacja Zachodnia, Obwód Szczeciński ZHR

Patronat honorowy: Zachodniopomorski Kurator Oświaty

Patronat medialny: TVP Szczecin

Partnerzy: ZDiTM, Harcerskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe Okręg Północno-Zachodni, Społem

Krótki film o kampanii

Fanpage Fundacji Zachodniej

przewiń do góry