
Kolejne hybrydy w Szczecinie
opublikowano: · informacja archiwalna
Kolejne hybrydy są już w Szczecinie. Tym razem w zajezdni przy ulicy Klonowica pojawił się autobus 18-metrowy. Trwają szkolenia pracowników i odbiory nowych pojazdów. Na trasie będzie je można zobaczyć jeszcze w tym roku.
Przypominamy, że autobusy napędza czterosuwowy, rzędowy, wysokoprężny, chłodzony cieczą — spełniający normę emisji spalin EURO VI silnik diesla oraz elektryczna jednostka napędowa zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim. W autobusach znajdują się ładowarki do urządzeń mobilnych oraz przyciski sygnalizacji alarmowej schowane w obudowie uniemożliwiającej przypadkowe uruchomienie, oznakowane alfabetem Braille’a — świetlna i dźwiękowa. Ułatwieniem dla pasażerów są duże piktogramy, które wskazują miejsca dla wózków i rowerów, a także, co jest nowością, miejsca dla osób z psami-przewodnikami.
Podstawowe parametry techniczne taboru hybrydowego
Wymiary autobusu:
- Jednoczłonowy: długość 11,8÷12,5 m, max wysokość 3,30 m, max szerokość 2,55 m.
- Dwuczłonowy: długość 17,5÷18,75 m, max wysokość 3,30 m, max szerokość 2,55 m.
Zużycie paliwa wg testu SORT 2, wykonanego wg wytycznych UITP (International Association of Public Transport) przez niezależną, certyfikowaną jednostkę badawczą maksymalnie 30 l/100 km (autobus solowy), maksymalnie 50 l/100 km (autobus przegubowy).
Liczba miejsc pasażerskich:
- Jednoczłonowy: całkowita — minimum: 75 osób, w tym min. 22 miejsc pasażerskich siedzących, w tym min. 8 miejsc siedzących bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi.
- Dwuczłonowy: całkowita — minimum: 130 osób, w tym min. 40 miejsc pasażerskich siedzących, w tym min. 12 miejsc siedzących bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi.
Zakup autobusów hybrydowych to jedno z działań realizowanych w ramach strategii miasta Floating Garden 2050. Koszt to ponad 41 mln zł.
Projekt pn. „Zakup 16 autobusów hybrydowych dla Miasta Szczecin w podziale na części” współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania to ok. 27 mln zł.
Dlaczego hybrydy?
Wraz z rozwojem motoryzacji i w odpowiedzi na proekologiczną politykę transportową Gmina Miasto Szczecin zdecydowało się na zakup pojazdów o napędzie hybrydowym (połączenie silnika spalinowego i elektrycznego). Zaletą tych silników jest to, że mogą pracować na przemian lub jednocześnie, w zależności od potrzeb.
Nowe autobusy pojawią się na liniach trudnych, których trasa przebiega przez centrum miasta, przez co kierowcy stoją w korkach i muszą często hamować. Silnik elektryczny może być prądnicą i ładować akumulatory lub kondensator w wyniku napędzania silnikiem spalinowym lub w wyniku hamowania silnikiem. W układach takich całość sterowana jest przez system elektroniczny zapewniający optymalne wykorzystanie energii. Zaletą układów hybrydowych jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin (obecnie spełniają najbardziej rygorystyczne normy w tym zakresie) oraz hałasu. Po zastosowaniu napędu hybrydowego można część energii gromadzić w akumulatorach i wykorzystać przy ponownym ruszaniu. Istnieje również możliwość wyłączania silnika spalinowego podczas częstych postojów co również wpływa na powstawanie oszczędności.
Autobusy hybrydowe posiadają ponadto możliwość wyłączenia silnika spalinowego np. podczas przejazdu przez zabytkowe części miast w celu ochrony zabytków przed niszczącym wpływem zanieczyszczeń.
Więcej wiadomości ze Szczecina

Premiera książki Alicji Biranowskiej-Kurtz – „Moje powojenne Dąbie”
Premiera książki Alicji Biranowskiej-Kurtz „Moje powojenne Dąbie. Dzielnica Szczecina” w Klubie Delta.

Jarmark Wielkanocny pełen muzyki, rodzinnych zabaw i wyjątkowych produktów
Szczeciński Jarmark Wielkanocny już za nieco ponad dwa tygodnie rozgości się w Alei Kwiatowej.

Podpisano umowę na III etap Trasy Północnej
Umowa obejmuje ponad 189 mln zł i 30 miesięcy na realizację – rusza budowa III etapu Trasy Północnej.