
Uczyli o pierwszej pomocy w komunikacji miejskiej
opublikowano: · informacja archiwalna
Zdolną młodzież trzeba wspierać! Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego włączył się w akcję „Nawet dziecko to potrafi”, dzięki czemu przygotowany przez szczecińskich uczniów przekaz dotyczący pierwszej pomocy dotarł do tysięcy osób. Czas na podsumowanie kampanii społecznej w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii.
Pod koniec roku 2018 na przystankach autobusowych i tramwajowych oraz w komunikacji miejskiej pojawiły się plakaty dotyczące pierwszej pomocy przygotowane przez zdolnych uczniów — Stanisława Kabatę, Michała Dąbrowskiego, Kacpra Borkowskiego i Mikołaja Mazura. W ramach ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii przygotowali oni kampanię społeczną „Nawet dziecko to potrafi”. Dzięki dofinansowaniu z Urzędu Miasta Szczecin powstało 10 grafik edukacyjno-informacyjnych, które zostały wydrukowane w nakładzie ponad 4 tysięcy sztuk.
Kampania „Nawet dziecko to potrafi” zwraca uwagę na społeczny problem, jakim jest niewielka ilość sytuacji, w których świadkowie wypadków podejmują się pierwszej pomocy (PP). Statystyki Komendy Głównej Policji podają, że w całym 2016 roku doszło w Polsce do 33,6 tys. wypadków drogowych. Tylko w 15 na 100 przypadków poszkodowanym udzielona została PP. Na ten stan wpływa powszechny strach przed jej udzielaniem i niewiedza.
Uczniowie zaproponowali i wypromowali rozwiązanie, jakim jest pogłębianie wiedzy i umiejętności z zakresu udzielenia pierwszej pomocy. Jak twierdzi zdolna młodzież, to właśnie brak styczności z PP wpływa bardzo negatywnie na wskazane statystyki. W ramach kampanii powstała seria 10 grafik edukacyjnych, z których część zawisła w formie plakatów w przestrzeni publicznej (przystanki ZDiTM, autobusy SPA Klonowica, autobusy SPA Dąbie, Tramwaje Szczecińskie, szkoły podstawowe, licea, przedszkola, sklepy Społem, kilka szkół w województwie mazowieckim, szkoły i centrum kultury w Karlinie), uświadamiając o wadze udzielania pierwszej pomocy.
Cały zestaw grafik utworzył pakiet tablic edukacyjnych wspomagających szkolenia młodzieży harcerskiej, która w myśl hasła przewodniego kampanii uczy się udzielania pierwszej pomocy.
Skoro młodzież może, to i my powinniśmy!
Jak informują Stanisław Kabata, Michał Dąbrowski, Kacper Borkowski i Mikołaj Mazur projekt powstał i został zrealizowany w ciągu pół roku. Początkowym etapem był proces ubiegania się o dotację z Urzędu Miasta Szczecin, w tym czasie udało się również porozumieć w sprawie współpracy z Zarządem Dróg i Transportu miejskiego i innymi podmiotami. Następnie ponad miesiąc poświęcili na stworzenie grafik i wydruk.
W czasie, gdy pierwsze plakaty trafiały do komunikacji, licealiści starali się uzyskać kolejnych partnerów i patronów kampanii (Kuratorium Oświaty w Szczecinie, TVP Szczecin, Społem). Nawiązali również współpracę z Żeglugą Szczecińską w ramach Szczecińskiego Jarmarku Bożonarodzeniowego, gdzie w trakcie dwóch dni udało się przeszkolić z pierwszej pomocy ponad 250 osób.
Według wyliczeń licealistów, dzięki ich uporowi i pomysłom przekaz trafił do prawie 100 tys. osób!
Cała kampania powstawała w ramach Ogólnopolskiej Olimpiady Zwolnieni z Teorii, która skupia młodzieżowe projekty społeczne. Dzięki platformie Zwolnionych, chłopcy mieli dostęp do merytorycznych porad i kursu, który pomagał im w procesie tworzenia i przeprowadzania projektu.
Projekt realizowany w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii
Sponsor: Urząd Miasta Szczecin
Główni partnerzy: Fundacja Zachodnia, Obwód Szczeciński ZHR
Patronat honorowy: Zachodniopomorski Kurator Oświaty
Patronat medialny: TVP Szczecin
Partnerzy: ZDiTM, Harcerskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe Okręg Północno-Zachodni, Społem
Więcej wiadomości ze Szczecina

Woda już tryska w fontannach
Wcześniej i więcej niż rok temu – miejskie fontanny rozpoczynają sezon, aby cieszyć oczy i dawać ochłodę.

Czy Szczecin dalej będzie "zielonym miastem"?
Na terenie Szczecina przybędzie kilkaset nowych drzew.

Nauka zamiast nudy – majowe warsztaty w Fabryce Wody
Zapraszamy na warsztaty i wystawę edukacyjną do Fabryki Wody.