Zmiany od 1 kwietnia

opublikowano: · informacja archiwalna

Przypominamy, że 1 kwietnia to czas zmian w taryfie biletowej w naszym mieście. Prosimy pasażerów o dokładne planowanie zakupów biletów, szczególnie okresowych. Przyszły miesiąc to także nowości w ramach strefy płatnego parkowania i nowa linia autobusowa w jej obrębie.

Podczas, gdy w trudnym czasie pandemii władze metropolii, szukając oszczędności, podnoszą ceny biletów, Szczecin przyjmuje odwrotną strategię. Zmniejszenie opłat za bilety kresowe ma być zachętą do korzystania z komunikacji miejskiej. Działania są spójne i zawierają się nie tylko w polityce transportu zrównoważonego, ale także części parkingowej. Plany są długofalowe, a ich kierunek został już nadany.

To już pewne. Szczecin obniży ceny biletów za komunikację miejską. Podczas, gdy największe miasta w Polsce planują podwyżki, w naszym mieście tańsze będą innymi bilety okresowe. Rewolucja taryfowa wchodzi w życie od 1 kwietnia, dlatego prosimy pasażerów o uwagę podczas kupowania biletów.

Tańsze będą między innymi bilety okresowe:

  • Imienny na linię zwykłą dzienną: 60,00 zł N, 30,00 zł U
  • Imienny sieciowy na linie zwykłe dzienne i nocne z wyjątkiem turystycznych: 80,00 zł N, 40,00 zł U
  • Imienny na 1 linię pospieszną: 80,00 zł N, 40,00 zł U
  • Imienny sieciowy na wszystkie linie z wyjątkiem turystycznych: 140,00 zł N, 70,00 zł U
  • Sieciowy na okaziciela na wszystkie linie z wyjątkiem turystycznych: 150,00 zł

Komunikacja miejska jest jednym z najważniejszych elementów żywej, miejskiej tkanki. Rozwój miast uzależniony jest właśnie od polityki zrównoważonego transportu. W Szczecinie proces zmian rozpoczął się kilka lat temu i wciąż trwa. Jego kulminacja jeszcze przed nami, dlatego wynikiem szerokiej dyskusji na ten temat są planowane zmiany w strefie płatnego parkowania, co pociąga za sobą następne decyzje. Od 1 kwietnia w obrębie strefy kursować będzie nowa linia — 90. Będzie ona jeździć w dni powszednie od 6 do 18 z częstotliwością co 15 min. Będzie miała charakter okólny. Trwają ostatnie prace przy ustalaniu przystanków na trasie.

Przypominamy, że Strefa Płatnego Parkowania w obecnej postaci nie spełnia swojego podstawowego zadania, czyli nie wymusza rotacji aut na wymaganym poziomie. Liczba zarejestrowanych pojazdów w Szczecinie przekracza dziś 300 tys. To dwa razy więcej w porównaniu z 2005 rokiem. 88 tys. aut codziennie wjeżdża do Szczecina z zewnątrz. Średnia liczba wolnych miejsc w strefie w godzinach szczytu spadła do krytycznego poziomu 2,9 proc. Jeszcze gorzej jest na obrzeżach strefy. Prawidłowy poziom wolnych miejsc to 15-30 proc.

Zbyt mała rotacja aut w centrum miasta jest spowodowana przede wszystkim nadmierną liczbą abonamentów i opłat zryczałtowanych. Pojazdy z opłatami długoterminowymi zajmują połowę strefy. Stąd konieczność zmiany struktury cennika i przesunięcie ciężaru poboru opłat z abonamentów, opłat zryczałtowanych — na opłaty krótkoterminowe dostępne w parkomatach bądź za pośrednictwem aplikacji mobilnych moBiLET czy SkyCash. 

W nowym cenniku nie ma abonamentów rocznych. W zamian będzie abonament na wybraną liczbę dni roboczych (maks. 23) w cenie 30 zł/dzień dla strefy A i 20 zł/dzień dla B.

Abonamenty miesięczne (150 zł za strefę B i  240 zł za strefę A) będą dostępne tylko dla osób i firm płacących podatki w Szczecinie.

Roczna opłata zryczałtowana dla mieszkańca strefy wzrośnie z 96 do 360 zł.

Opłata za pierwszą godzinę w strefie B będzie kosztować 2,8 zł (teraz 1,6), a w strefie A 3,6 zł. (teraz 2,8).

Nowością będzie opłata zerowa za pierwsze 15 minut.

Cennik szczecińskiej SPP nie był zmieniany od 2012 roku. Większość dużych polskich miast podniosła ceny w roku 2020. W Lublinie pierwsza godzina w A kosztuje 3,90 zł, w Poznaniu za pierwszą godzinę w Śródmiejskiej Strefie Parkowania Centrum kierowcy płacą 7 zł, w Krakowie pierwsza godzina w strefie A kosztuje 6 zł. 4 stycznia br. weszły w życie nowe stawki opłat Warszawie. Pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł, druga 4,60 zł, trzecia 5,50 zł. We Wrocławiu od marca w strefie A za pierwszą godzinę trzeba będzie zapłacić 7 zł.

Zmiany w SPP są częścią Nowego Ładu Parkingowego, który Miasto będzie stopniowo wdrażać w najbliższych latach. Nadrzędnym celem jest osiągnięcie zrównoważonej mobilności, czyli zbudowanie systemu, w którym różne formy przemieszczania się po mieście (pieszo, komunikacją publiczną, rowerem, samochodem) będą się wzajemnie uzupełniać.


Wiadomości Szczecin Wiadomości Szczecin
Więcej wiadomości ze Szczecina

Uczniowie zaprojektują ogród deszczowy

Co łączy przebudowę ulic Smoczej i Krzemiennej z projektowaniem ogrodu deszczowego? Okazuje się, że całkiem sporo.

Funkcjonowanie Ekoportów w listopadzie

W najbliższy poniedziałek 10 listopada wszystkie Ekoporty będą nieczynne.

Listopadowy weekend w Centrum Usług Społecznych

Dnia 10 listopada 2025 r. (poniedziałek) Centrum Usług Społecznych w Szczecinie będzie nieczynne.