API – pojazdy

Informacje o bieżącej lokalizacji pojazdów komunikacji miejskiej. Zobacz również: GTFS.

  • Endpoint: GET https://www.zditm.szczecin.pl/api/v1/vehicles
  • Typ danych: application/json
  • Częstotliwość aktualizacji: co ok. 10 sekund

Struktura danych

{
  "data": [
    {
      "line_id": 1,
      "line_number": "1",
      "line_type": "day",
      "line_subtype": "normal",
      "vehicle_type": "tram",
      "vehicle_id": 253,
      "vehicle_number": "121",
      "vehicle_model": "Tatra KT4Dt",
      "vehicle_low_floor": false,
      "vehicle_ticket_machine": {
        "cards": true,
        "coins": false
      },
      "vehicle_operator": "Tramwaje Szczecińskie",
      "route_variant_number": 12,
      "service": "001-02",
      "direction": "Osiedle Zawadzkiego",
      "previous_stop": "Brama Portowa",
      "next_stop": "Plac Żołnierza Polskiego",
      "latitude": 53.4282798767,
      "longitude": 14.5524597168,
      "bearing": 45,
      "velocity": 10,
      "punctuality": 0,
      "updated_at": "2023-05-27T10:05:41.000000Z"
    },

    ...

  ]
}
  • int id – identyfikator linii (niezmienny)
  • string line_number – oznaczenie (numer) linii (może ulegać zmianom)
  • string line_type – typ linii:
    • day – linia dzienna
    • night – linia nocna
  • string line_subtype – podtyp linii:
    • normal – linia zwykła
    • semi-fast – linia przyspieszona
    • fast – linia pospieszna
    • replacement – linia zastępcza
    • additional – linia dodatkowa
    • special – linia specjalna
    • tourist – linia turystyczna
  • string vehicle_type – rodzaj trakcji:
    • skm – pociąg SKM
    • tram – tramwaj
    • bus – autobus
  • int vehicle_id – identyfikator pojazdu
  • string vehicle_number – numer taborowy pojazdu
  • Dodane string|null vehicle_model – nazwa modelu pojazdu
  • Dodane bool|null vehicle_low_floor – wartość true, jeśli pojazd jest niskopodłogowy
  • Dodane object|null vehicle_ticket_machine – obiekt zawierający informację o zamontowanym w pojeździe biletomacie (jeśli oba pola podrzędne mają wartość false, w pojeździe nie został zainstalowany biletomat)
    • bool cards – biletomat z możliwością płacenia kartami
    • bool coins – biletomat z możliwością płacenia monetami
  • Dodane string|null vehicle_operator – nazwa operatora będącego posiadaczem pojazdu
  • int route_variant_number – numer trasy danej linii, na której pojazd realizuje obecnie kurs
  • string service – oznaczenie zadania (brygady) realizowanego przez pojazd
  • string|null direction – nazwa kierunku dla kursu realizowanego obecnie przez pojazd
  • string|null previous_stop – nazwa poprzedniego przystanku
  • string|null next_stop – nazwa kolejnego przystanku
  • float latitude – współrzędne geograficzne pojazdu (szerokość geograficzna)
  • float longitude – współrzędne geograficzne pojazdu (długość geograficzna)
  • Dodane int|null bearing – wartość w przedziale od 0 do 360, wskazująca geograficzny kierunek poruszania się pojazdu (namiar), gdzie 0 lub 360 oznacza północ, 90 oznacza wschód itd. – ze skokiem co 45°
  • int velocity – prędkość chwilowa pojazdu w km/h
  • int punctuality – odstępstwo od rozkładu jazdy w minutach (wartość 0 oznacza kurs realizowany zgodnie z rozkładem jazdy, wartość mniejsza od 0 oznacza kurs opóźniony, a wartość większa od 0 – kurs przyspieszony)
  • string updated_at – moment ostatniej aktualizacji danych

Informacje ogólne

  1. Dane udostępniane są bezpłatnie, do wykorzystania w dowolnym celu, a ich użycie nie wymaga wcześniejszego zgłoszenia.
  2. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie nie gwarantuje, że udostępniane dane są prawidłowe i kompletne. Nie ponosi również odpowiedzialności za szkody lub niewłaściwe decyzje podjęte na ich podstawie.
  3. W produkcie korzystającym z danych (aplikacja, strona internetowa, publikacja itp.) zalecane jest podanie źródła danych, tj. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie lub – w formie skróconej – ZDiTM Szczecin.
  4. W produkcie korzystającym z danych (aplikacja, strona internetowa, publikacja itp.) zalecane jest – jeżeli jest to możliwe – umieszczenie odsyłacza do niniejszej strony lub do strony głównej.
  5. Klient powinien rozpoznawać i honorować nagłówki HTTP Cache-Control i ETag.
  6. Liczba żądań do API jest limitowana. Limit jest wspólny dla wszystkich endpointów i wynosi 6000 żądań na godzinę na adres IP. Nagłówek X-RateLimit-Remaining zawiera liczbę żądań pozostałych w ramach dostępnego limitu. Po wyczerpaniu limitu zwracany jest kod odpowiedzi HTTP 429. Nagłówek odpowiedzi X-RateLimit-Reset zawiera wówczas uniksowy timestamp równy czasowi zresetowania limitu, a nagłówek Retry-After zawiera liczbę sekund pozostałych do zresetowania limitu.
  7. Jeżeli to możliwe, w nagłówku User-Agent żądania należy umieścić informację o podmiocie korzystającym z danych (np. nazwa aplikacji, strony internetowej, adres URL).
  8. W przypadku nadmiernego obciążania serwera ZDiTM Szczecin zastrzega sobie prawo do częściowego lub całkowitego zablokowania dostępu do API.