O Zarządzie Dróg i Transportu Miejskiego
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego (ZDiTM) jest wydzieloną jednostką organizacyjną Gminy Miasto Szczecin, działającą w formie jednostki budżetowej. Do jej zadań należą:
- Finansowanie, planowanie, utrzymanie i ochrona dróg publicznych oraz organizacja ruchu na drogach publicznych w granicach administracyjnych miasta Szczecin, z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych, a w szczególności:
- 1. opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- 2. opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
- 3. pełnienie funkcji inwestora,
- 4. utrzymanie nawierzchni dróg, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogami, za wyjątkiem części pasa drogowego, o których mowa w art. 20 f pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
- 5. realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
- 6. przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
- 7. koordynacja robót w pasie drogowym,
- 8. wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg, pobieranie opłat i kar pieniężnych oraz prowadzenie egzekucji opłat i kar z tego tytułu,
- 9. prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom,
- 10. sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
- 11. przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym weryfikację cech i wskazanie usterek, które wymagają prac konserwacyjnych lub naprawczych ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
- 11a. badanie wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
- 12. wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających,
- 13. przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
- 14. przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
- 15. wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczenie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
- 16. dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
- 17. utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
- 18. nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości,
- 19. nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w pkt. 18 na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa,
- 19a. zarządzanie i utrzymywanie kanałów technologicznych i pobieranie opłat, o których mowa w art. 39 ust. 7 ustawy z dnia 1 października 1985 r. o drogach publicznych,
- 19b. zarządzanie bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej sieci drogowej,
- 20. budowa, przebudowa, remont i utrzymanie parkingów przeznaczonych dla postoju pojazdów wykonujących przewozy drogowe, wynikającego z konieczności przestrzegania przepisów o czasie prowadzenia pojazdów oraz przepisów o ograniczeniach i zakazach ruchu i transportu drogowego, miejsc wykonywania kontroli ruchu i transportu drogowego, przeznaczonych w szczególności do ważenia pojazdów,
- 21. organizowanie systemu płatnego parkowania i pobierania opłat z tego tytułu, w tym zawieranie umów na administrowanie strefą płatnego parkowania oraz nadzór nad jej prawidłową realizacją,
- 22. usuwanie pojazdów z drogi, prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w trybie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym lub powierzenie ich wykonania zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych oraz wykonywanie czynności związanych z prowadzeniem postępowań administracyjnych w przedmiocie ponoszenia kosztów usuwania pojazdów z dróg oraz kosztów przechowywania usuniętych pojazdów w trybie ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, które zostały odebrane przez właścicieli z parkingu strzeżonego bez uiszczenia kosztów ich holowania i przechowywania,
- 23. wdrażanie SIM w latach 2014–2026,
- 24. wydawanie zezwoleń na ruch pojazdu lub zespołu pojazdów, którego masa, naciski osi lub wymiary wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych przewidzianych dla danej drogi w przepisach określających warunki techniczne pojazdów oraz określonych w art. 61 ust. 6, 8 i 10 oraz art. 64 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r., poz. 450, poz. 54, poz. 720, poz. 463, poz. 1517, poz. 694) oraz pobieranie opłat z tego tytułu.
- Zarządzanie, gospodarowanie, finansowanie, oznakowanie i utrzymanie użytków gruntowych o symbolu „dr” stanowiących własność Gminy Miasto Szczecin, nie zarządzanych przez inne podmioty, w tym:
- 1. regulacja stanów prawnych nieruchomości,
- 2. prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem podziałów nieruchomości,
- 3. prowadzenie spraw związanych z dzierżawą nieruchomości oraz obciążaniem nieruchomości służebnościami gruntowymi,
- 4. prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem reklam.
- Organizacja, nadzór i kontrola oczyszczania ulic w mieście Szczecin.
- Przewóz, organizacja, zarządzanie, planowanie i sterowanie transportem zbiorowym, a w szczególności:
- 1. organizowanie i koordynowanie regularnego transportu publicznego na terenie Miasta Szczecin oraz sterowanie ruchem wszystkich jednostek transportu miejskiego,
- 2. określenie i planowanie potrzeb przewozowych, projektowanie układów i sieci komunikacyjnej,
- 3. organizowanie i wykonywanie służb nadzoru i sterowania ruchem pojazdów przygotowanych do realizacji zadań związanych z ratowaniem życia i zdrowia ludzkiego,
- 4. organizowanie usług przewozowych, nadzór ich wykonania,
- 5. analiza polityki taryfowej i przedstawianie wniosków racjonalizujących politykę taryfową,
- 6. organizowanie dystrybucji biletów oraz zapewnienie kontroli posiadania przez pasażerów biletów,
- 7. ustalenie planu nakładów na transport zbiorowy w zakresie eksploatacji i inwestycji,
- 8. zlecanie usług przewozowych oraz wynagradzanie przewoźników stosownie do zawartych umów,
- 9. prowadzenie remontów, konserwacji, oraz modernizacji eksploatowanej infrastruktury,
- 10. opracowanie regulaminu przewozu określającego warunki obsługi pasażerów,
- 11. przeprowadzanie postępowań reklamacyjnych pasażerów wynikających z umowy przewozu.
- Działania na rzecz wdrożenia zintegrowanego biletu publicznego transportu zbiorowego z uwzględnieniem przewozów autobusowych, tramwajowych i kolejowych na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego objętego funkcjonowaniem Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Statut ZDiTM w języku migowym
Załączniki
- plik Uchwała nr XIII/303/11 Rady Miasta Szczecin z dnia 21 listopada 2011 r. w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pn. „Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego” w celu utworzenia jednostki budżetowej pn. „Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego” (format pliku: PDF – rozmiar pliku: 754 kB)
- plik Uchwała nr XXXVIII/1135/14 Rady Miasta Szczecin z dnia 10 lutego 2014 r. zmieniająca uchwałę w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pn. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w celu utworzenia jednostki budżetowej pn. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego (format pliku: PDF – rozmiar pliku: 96 kB)
- plik Uchwała nr XXIII/706/20 Rady Miasta Szczecin z dnia 24 listopada 2020 r. zmieniająca uchwałę w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pn. „Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego” w celu utworzenia jednostki budżetowej pn. „Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego” (format pliku: PDF – rozmiar pliku: 304 kB)
- plik Uchwała nr XXXII/922/21 Rady Miasta Szczecin z dnia 19 października 2021 r. zmieniająca uchwałę w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pn. „Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego” w celu utworzenia jednostki budżetowej pn. „Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego” (format pliku: PDF – rozmiar pliku: 125 kB)
- plik Uchwała nr XLI/1122/22 Rady Miasta Szczecin z dnia 28 czerwca 2022 r. zmieniająca uchwałę w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pn. „Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego” w celu utworzenia jednostki budżetowej pn. „Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego” (format pliku: PDF – rozmiar pliku: 163 kB)
- plik Uchwała nr XLV/1253/22 Rady Miasta Szczecin z dnia 14 grudnia 2022 r. zmieniająca uchwałę w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pn. „Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego” w celu utworzenia jednostki budżetowej pn. „Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego” (format pliku: PDF – rozmiar pliku: 171 kB)