Tak pracowaliśmy w 2017 roku
opublikowano: · informacja archiwalna
Prawie 90 milionów złotych ZDiTM przeznaczył w ubiegłym roku na inwestycje związane z remontem infrastruktury drogowej (drogi i mosty). Poprawiły się warunki dla kierowców, pieszych oraz rowerzystów.
Tylko w ramach modernizacji ulic poprawiona została nawierzchnia o łącznej powierzchni ponad 100 tys. m². Remonty nakładek bitumicznych zrealizowano między innymi na odcinkach ulic: al. Wyzwolenia, Jana z Kolna, Gdańskiej, Sczanieckiej, Bogumińskiej, Pokoju, Kościelnej, Witkiewicza, Derdowskiego, Piotra Skargi, Kluka, Kablowej.
Najbardziej spektakularną przebudową zrealizowaną w minionym roku było zakończenie prac przy remoncie mostu Cłowego. Ponad 200-metrowy obiekt, po awarii w maju 2016 i zamknięciu dla ruchu, został odtworzony w rekordowym czasie, bo już sierpniu 2017 przed regatami The Tall Ships Races był znowu otwarty. W niewiele ponad rok zorganizowano przetarg, wybrano wykonawcę, który zgodnie z harmonogramem wyburzył całą starą konstrukcję i odbudował nową, bardziej wytrzymałą. Stalowe przęsła obiektu przypłynęły do Szczecina na pontonie o wyporności 10 000 t. Podczas budowy przeprawy nad Regalicą wykorzystano 822 tony stali do wytworzenia ustroju nośnego. Zamontowano ponad 34 tysiące sztuk sworzni do połączenia go z betonem, którego użyto prawie 2400 metrów sześciennych. Do tego doszło 25 ton farby i 360 ton stali zbrojeniowej. O tym, jak wyglądały prace nad wschodnim ramieniem Odry przypomina film.
Równocześnie dokonano naprawy i konserwacji mniejszej przeprawy — mostu nad Płonią w ciągu ul. Przestrzennej. Do sierpnia 2018 będą trwać prace w innym rejonie Szczecina (Pomorzany), gdzie budowane są dwie kładki na ulicy Budziszyńskiej. Ich powstanie poprawi bardzo bezpieczeństwo poruszania się pieszych mieszkańców nad torami PKP. Do marca 2018 poprawiamy również nośność i szerokość wiaduktu nad koleją w ciągu ulicy Hożej.
W 2017 roku zyskała też nowy kształt ulica Jagiellońska na odcinku od al. Wojska Polskiego do pl. Zamenhofa. Wykonano tu konstrukcję jezdni, której nawierzchnię stanowi granitowa kostka. Ułożono chodnik z granitowych płyt, zainstalowano lampy, stojaki rowerowe. Obowiązuje tu strefa 30, a piesi mogą przekraczać jezdnię w dowolnym miejscu. Gruntowną zmianę przeszedł plac Zamenhofa, w którego centralnym punkcie wybudowano fontannę, postawiono ławki oraz zasadzono zieleń.
Zmodernizowana została ulica Emilii Sczanieckiej. Na odcinku pomiędzy ul. Cyryla i Metodego a wiaduktem kolejowym wyremontowano jezdnię, powstały chodniki i ścieżka rowerowa.
Zarówno piesi, jak i kierowcy zyskali także na Pomorzanach, gdzie wyremontowano ul. 9 Maja. Poza nową nawierzchnią jezdni stworzono wyniesione przejścia dla pieszych, zwiększono liczbę miejsc postojowych.
Od lutego zeszłego roku mieszkańcy Szczecina mogą korzystać z ronda na skrzyżowaniu ulic Łubinowej, Przelotowej, Nałkowskiej i Handlowej. Nowa organizacja ruchu w tym miejscu poprawiła płynność przejazdu i bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych. Pojawiły się tutaj także azyle i elementy odblaskowe. Przebudowane zostały również chodniki, na których zamontowane są płyty ze specjalnymi wypustkami i rowkami pozwalającymi osobom niewidomym i niedowidzącym na łatwiejsze poruszanie się.
W minionym roku nowe rondo ułatwiło komunikację również przy skrzyżowaniu ul. Chorzowskiej i Miodowej. Zaś od listopada miasto prowadzi obserwacje na skrzyżowaniu ul. Sanatoryjnej, Walecznych i Piechoty, gdzie wprowadzono czasową zmianę organizacji ruchu polegającą na wprowadzeniu ruchu okrężnego. Zmiana ma charakter pilotażowy, a na podstawie badań w pierwszej połowie 2018 roku zapadnie decyzja o dalszym kształcie skrzyżowania.
Z nowej ścieżki przy al. Niepodległości mogą korzystać rowerzyści. Inwestycja na odcinku od ul. 3 Maja do Bramy Portowej uporządkowała także ruch pieszych na wyremontowanym chodniku. Ścieżka rowerowa w tym rejonie łączy wybudowaną już wcześniej infrastrukturę w ciągu al. Niepodległości i al. Wyzwolenia z pasami rowerowymi w ciągu ul. 3 Maja czy Narutowicza i Potulickiej.
Korki nie tworzą się już na ul. Hangarowej, gdzie rozbudowano o dodatkowy pas skrzyżowanie z ul. Struga i Gryfińską. Dzięki nowej organizacji ruch odbywa się płynniej niż wcześniej. Zyskali także piesi i rowerzyści, zmodernizowano tu chodnik, zbudowano fragment drogi dla jednośladów. Łatwiej przejeżdża się ul. Zwierzyniecką w stronę ul. Struga i Niedźwiedziej, gdzie wydłużono lewoskręt prowadzący do Kijewa.
Bezpieczniej na ulicach jest także dzięki ledowemu, energooszczędnemu oświetleniu. Nowe latarnie pojawiły się m.in. na ulicach: Rapackiego, Rugiańskiej, Ceglanej, Miedzianej, Brodzińkiego, Myślinieckiej, Wiklinowej, Azaliowej, Harnasiów, Zbójnickiej. Ponadto na kolejnych ulicach — Duńskiej i al. Wyzwolenia o obecności pieszych kierowcom przypominają tzw. kocie oczka.
Więcej wiadomości ze Szczecina
Oktoberfest Szczecin: Chmielne święto w samym centrum miasta
W pierwszy weekend października odbędzie się już 6. edycja Oktoberfest Szczecin.
Zmiana lokalizacji przystanku – „Bezrzecze Koralowa”
Z dniem 13.09.2024 r. odwołane zostały zmiany wprowadzone komunikatem z dnia 26.06.2024 r. dotyczące czasowego przesunięcia przystanku „Bezrzecze Koralowa”.
Basen sportowy Fabryki Wody dla sekcji pływackich
W związku z zamknięciem Floating Areny, Fabryka Wody włącza się w pomoc dla klubów pływackich i udostępnia basen sportowy.