
Prace na moście Cłowym
opublikowano: · informacja archiwalna
Trwają przygotowania do demontażu przęseł na moście Cłowym oraz ostatnie uzgodnienia i prace projektowe związane z rozbiórką. Część nośna obiektu zostanie usunięta jeszcze w tym roku.
W ramach podpisanej z firmą Vistal umowy planowany jest następujący zakres prac:
- Rozbiórka istniejących przęseł kablobetonowych
- Remont przyczółków i podpór
- Wykonanie i montaż nowych przęseł o konstrukcji zespolonej
- Wykonanie robót nawierzchniowych na obiekcie i dojazdach
- Wykonanie wyposażenia na obiekcie
Na moście demontowane jest oświetlenie, barierki, dylatacje i inne urządzenia. Aby zmniejszyć ciężar przęseł frezowana będzie także jezdnia. Następnie w jezdni wykonane zostaną otwory technologiczne oraz zamontowany będzie szereg elementów umożliwiających rozbiórkę i opuszczanie przęseł. Po takim przygotowaniu wykonawca przystąpi do ich demontażu. Będzie to skomplikowane przedsięwzięcie, wymagające specjalistycznych obliczeń. W pierwszej kolejności podparte zostanie przęsło, które uległo awarii. Następnie w całości usunięte będzie przęsło środkowe. Będzie ono w podniesione, wysunięte i spuszczone na specjalny ponton. Dwie pozostałe części zostaną pocięte podłużnie i poprzecznie i także opuszczone.
Po realizacji tej części umowy fachowcy przystąpią do prac naprawczych i konserwacyjnych na filarach i przyczółkach. Przekazanie projektu wykonawczego i budowlanego obiektu ma nastąpić do końca stycznia.
Przygotowane w 9 częściach stalowe konstrukcje przypłyną do Szczecina z Gdyni. Z uwagi na wymagany krótki czas remontu i wykorzystanie istniejących podpór zdecydowano się na odtworzenie istniejących przęseł jako konstrukcji zespolonej o wyglądzie podobnym do poprzedniej. W przekroju poprzecznym ustrój nośny składa się z trzech skrzynek stalowych o wymiarach podobnych do oryginału i płyty żelbetowej współpracującej. Konstrukcja została zaprojektowana tak, aby można było ją zmontować z wykorzystaniem transportu wodnego.
Przypominamy, że Program Funkcjonalno-Użytkowy remontu wykonało „Konsultacyjne Biuro Projektowe Krzysztof Żółtowski”. PFU zawiera opis techniczny sposobu przeprowadzenia remontu wraz ze wskazaniem materiałów konstrukcyjnych i wyposażenia, jakie należy użyć podczas prac.
Wykonawcą jest VISTAL GDYNIA S.A. Umowa została podpisana 5 września na kwotę 18 679 527 zł. Pełna przejezdność mostu ma być umożliwiona do 31 lipca 2017 roku, a na wykonanie całego przedmiotu umowy firma ma 12 miesięcy od dnia podpisania umowy.
W maju awarii uległy stalowe cięgna sprężające umieszczone w opasce żelbetowej, wykonanej pomiędzy belkami. Zniszczeniu uległa część cięgien w przęśle od strony centrum, pasmo po stronie południowej. Dodatkowo stwierdzono zarysowania poprzecznicy i pęknięcie opaski żelbetowej. Most został zamknięty dla ruchu kołowego i pieszego.
Obiekt zlokalizowany jest nad rzeką Regalicą został oddany do użytku w 1960 r. Powstał na miejscu starego mostu stalowego, zniszczonego podczas wojny. Konstrukcja mostu jest kablobetonowa, trójprzęsłowa o schemacie belki ciągłej przegubowej. Całkowita długość mostu wynosi 204,85 m, a szerokość 18,80 m, w tym jezdnia ma szerokość 12,0 m, a chodniki 3,40 m.
Więcej wiadomości ze Szczecina

Kurs na Szczecin – Żagle 2025 na horyzoncie
15–17 sierpnia to data, którą każdy wilk morski powinien sobie zapisać.

„Mieszkanie za remont” – mieszkanie dla Ciebie
Program „Mieszkanie za remont” cały czas cieszy się dużym zainteresowaniem mieszkańców Szczecina.

Letnie półkolonie w Netto Arenie – aktywne i kreatywne zajęcia dla dzieci
Zapisz swoje dziecko na wyjątkowe półkolonie letnie organizowane w Netto Arenie w Szczecinie!