Biletomaty stacjonarne

Bilety jednorazowe zakupione w biletomatach stacjonarnych należy skasować po wejściu do pojazdu.

Biletomaty stacjonarne umożliwiają korzystanie z następujących funkcji:

  • doładowanie biletów okresowych,
  • zakup i doładowanie kart SKA na okaziciela,
  • informacje o karcie (ostatnie operacje na karcie, termin ważności biletów okresowych),
  • sprzedaż biletów jednorazowych czasowych (bilety do skasowania w pojeździe),
  • informacja pasażerska: rozkład jazdy, cennik biletów.

Biletomaty obsługują płatność kartami płatniczymi, bilonem, banknotami oraz e-portmonetką.

Opis elementów funkcjonalnych

Biletomat stacjonarny

Przy lewej krawędzi urządzenia, w połowie jego wysokości znajduje się ekran dotykowy (1).

Przy prawej krawędzi urządzenia znajdują się, patrząc od góry:

  • akceptor banknotów (2),
  • otwór wylotowy do zwrotu niezaakceptowanych banknotów lub do wydawania reszty w banknotach (3),
  • czytnik kart SKA/SKR (4).

W połowie szerokości urządzenia, bliżej jego prawej krawędzi znajdują się, patrząc od góry:

  • otwór wlotowy monet (5),
  • czytnik kart zbliżeniowych (6),
  • czytnik kart płatniczych z chipem lub paskiem magnetycznym (7),
  • klawiatura do obsługi kart płatniczych (PIN pad) (8).

W dolnej części urządzenia znajduje się, zajmując całą szerokość, kieszeń do odbioru biletów papierowych, potwierdzeń płatności kartą płatniczą, paragonów z doładowań biletów okresowych oraz e-portmonetki, reszty wypłacanej bilonem (9).

Dokonywanie płatności banknotami i bilonem

Sposób dokonywania płatności bilonem i banknotami

Banknoty należy wsuwać pojedynczo do przeznaczonej do tego szczeliny. Banknoty powinny być rozłożone na płasko, nie mogą być złożone na pół lub w inny sposób.

Monety należy wrzucać pojedynczo do przeznaczonej do tego szczeliny. Kolejną monetę należy wrzucić dopiero po rozpoznaniu przez urządzenie nominału monety poprzednio wrzuconej.

Podczas doładowywania kart SKA/SKR należy postępować zgodnie z komunikatami pojawiającymi się na ekranie urządzenia.

Kartę SKA/SKR należy przyłożyć do urządzenia na początku i na końcu transakcji.

Reklamacje

Reklamacje związane z funkcjonowaniem biletomatów stacjonarnych i mobilnych można składać:

W tym celu należy wypełnić protokół reklamacyjny.